laagste prijs garantie, rechtstreeks van fabrikant. Enkel op afspraak om een betere service te kunnen bieden. advies@slaappunt.com / 03 420 0806

Doorslaapproblemen: zo los je ze op zonder slaappillen

07 juni 2017 | Algemeen,  Bedden,  De voordelen van wol,  Hoofdkussen,  Matrassen,  Slaapadvies,  Wollen slaapadvies,  | cafeïne, doorslaapproblemen, gezonde voeding, piekeren, slaaphygiëne, slaappillen, slaapritueel,

‘Ik kon niet slapen’, een zinnetje dat je misschien bekend in de oren klinkt. Helaas, want als je ‘s nachts niet kan doorslapen of onvoldoende nachtrust hebt, functioneer je niet de volgende dag. Doorslaapproblemen kun jij zélf oplossen door overdag aan je rust voor de nacht te werken.  En dit zonder naar slaappillen te grijpen!

De boosdoener is het stresshormoon cortisol

Cortisol is een hormoon dat we aanmaken om overdag gefocust te zijn en met stress om te gaan. Een beetje stress kan geen kwaad. Maar als we te lang te veel cortisol aanmaken, heeft dat een invloed op ons lichaam. In een normaal ritme neemt de aanmaak van cortisol ‘s avonds af, en wordt ingeruild voor de aanmaak van melatonine waardoor we slaperig worden. Als dat ritme verstoord wordt, kunnen we de slaap niet vatten of slapen we zeer onrustig. Het is niet altijd nodig om meteen naar de slaappillen te grijpen. Een paar eenvoudige tips overdag bezorgen je een goede nachtrust.

1.Eet voldoende fruit en groenten.

Een gezonde voeding overdag gunt je zo veel meer rust ‘s nachts. Laat je lichaam geen overuren draaien doordat het zware maaltijden moet verteren. Eet ook niet later dan 20u.

2. Let op je ademhaling bij stresssituaties.

Probeer zo rustig mogelijk te blijven op momenten dat je stress ervaart. Een goede ademhaling houdt je bloeddruk op een gezond peil, waardoor je ’s nachts niet zal liggen piekeren.

3. Verminder je hoeveelheid cafeïne.

Te veel koffie en cafeïne in de ochtend houd je ’s nachts wakker. Ook cola en energiedranken drink je het liefst met mate. Beperk je koffiegebruik tot twee tassen per dag en liefst voor 15 u.

4. Zorg voor voldoende beweging, maar overdrijf ook niet.

Een korte intensieve training van een kwartier heeft meer effect dan uren in de fitness. Hoe langer je sport hoe meer het cortisolhormoon aangemaakt wordt.

5. Zoek overdag het zonlicht op en mijdt het licht van je smartphone.

Voldoende buitenlucht en licht zorgt voor een gezond ritme. Probeer zo veel mogelijk extra lichtprikkels zoals televisie, smartphones en tablets te vermijden laat op de avond.  Ze verstoren je slaaphygiëne. Probeer twee uur voor je gaat slapen je al te richten op je slaapritueel. Probeer steeds op hetzelfde tijdstip onder de wol te kruipen.

lees meer

Melatonine: dé oplossing voor een goede nachtrust

31 mei 2017 | Algemeen,  Bedden,  De voordelen van wol,  Hoofdkussen,  Matrassen,  Slaapadvies,  Wollen slaapadvies,  | biologische klok, slaaphormoon, slaaphygiëne, slaapkwaliteit, slaappatroon, slaapproblemen,

Lekker geslapen vannacht? Een goede nachtrust is immers onontbeerlijk om goed te functioneren overdag. Melatonine is een slaaphormoon dat een belangrijke rol speelt in je slaapritme en en zo je rust verbetert. (meer…)

lees meer

Koel slapen? Met deze tips voorkom je te warme nachten

24 mei 2017 | Algemeen,  Bedden,  De voordelen van wol,  Hoofdkussen,  Matrassen,  Slaapadvies,  Wollen slaapadvies,  | airco slaapkamer, koel slapen, lichter beddengoed, nachtzweten, s nachts zweten, te heet 's nachts, ventilator, wollen dekbedden,

De zomer: dat is buiten genieten van het zonnetje, aperitieven op je terras en tot in de late uurtjes in goed gezelschap dineren. Maar de zomer is ook synoniem met hitte en alles in het werk stellen om de warmte buiten te houden. Als het echt warm is lukt dat moeilijk, ook al is je woning ontzettend goed geïsoleerd. Toch hoeft koel slapen geen utopie te zijn. We zetten enkele tips op een rijtje waarmee je ’s nachts het hoofd koel houdt. (meer…)

lees meer

Slaapadvies: deze basisprincipes zorgen voor een goede nachtrust

17 mei 2017 | Algemeen,  Bedden,  De voordelen van wol,  Hoofdkussen,  Matrassen,  Slaapadvies,  Wollen slaapadvies,  | boxspring, buik, lattenbodem, nachtrust, natuurlijke kwaliteitsproducten, nekrotatie, rugslaper, slaaphouding, zij,

Heb je soms ook het gevoel dat je niet uitgeslapen bent ’s morgens? Je spieren doen pijn, je nek is niet soepel, je geraakt niet uit bed. Heel vaak is je reactie dan ook: ‘Vanavond kruip ik eens vroeg in bed’. Maar wat als dat bed nu juist de reden is van het slechte slapen?

Een goede nachtrust begint bij twee zeer belangrijke principes: droog slapen en ergonomisch slapen. (meer…)

lees meer

Download gratis
“De 5 valstrikken bij het
kopen van een matras”

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.